In de omgeving Ermelo en Harderwijk is een dodelijke kattenziekte gesignaleerd. Het virus is zeer besmettelijk en kan leiden tot plotselinge sterfte bij katten.
Zowel binnen- als buitenkatten lopen gevaar om besmet te raken met de dodelijke kattenziekte.

De dodelijke kattenziekte heet ook wel het panleucopenie virus en kun je bij je kat herkennen aan sloomheid, braken, diarree en hoge koorts. Neem bij deze symptomen direct contact op met je dierenarts. De kattenziekte wordt verspreid via de ontlasting , braaksel, traanvocht en speeksel van de kat en overleeft lang op verschillende materialen. Het virus kan hierdoor bijvoorbeeld ook via jouw schoenen of kleding het huis in komen en daarmee ook je binnen kat besmetten. Ook kunnen kattenvlooien het virus overdragen. Vooral katten en kittens die niet gevaccineerd zijn lopen gevaar om deze dodelijke kattenziekte te krijgen. Daarnaast zijn jonge kittens tot zes maanden het meest vatbaar voor de fatale gevolgen van de ziekte.

De oproep aan katteneigenaren is daarom: controleer de vaccinatiestatus van uw kat in het dierenpaspoort. Dat geldt niet alleen voor buiten-, maar ook voor binnenkatten. Verspreiding van het virus gebeurt niet alleen via een besmette kat (door ontlasting). Het kan ook door besmette ruimtes, of door schoenen, kleding en handen van eigenaren of verzorgers het huis inkomen.

Mocht je je kat nog niet hebben ingeënt dan adviseren we om hiervoor zo snel mogelijk een afspraak te maken.
Hoewel je het virus dus wel via je schoenen of ander materiaal op katten kunt overdragen, is deze ziekte niet gevaarlijk voor mensen en andere diersoorten.